Totaal aantal pageviews

zondag 31 oktober 2010

Het Kankerbetoog


Verrast lees ik dagelijks berichtjes via fora en andere sites. Dagelijks loop ik dan ook weer tegen de altijd passende woord keuze van jong Nederland. Berichtjes als ‘ik ben zo kanker blij’ of ‘Kanker, dat liedje is mooi’ vliegen om de minuut om mijn ietwat grote oren. Het woord kanker is van ziekte naar een mooie bijvoeglijk naamwoord getransformeerd.

Voorheen sprongen de nekharen overeind van heel Nederland bij het gezang van voetbal supporters. Wanneer het overvolle Feyenoord stadion met zijn alle tegelijk begonnen te zingen ‘het zijn de kutkanker joden’ werd de wedstrijd stil gelegd. De wedstrijd werd dan niet stil gelegd door het woordje kanker maar het woordje kanker in combinatie met het woord jood. Het ’40-’45 syndroom. Een jood uitschelden is nog steeds iets wat ze het liefst per wet verbieden. Er werden dagen en dagen achtereen gesproken dat het belachelijk is en dat de scheldende supporters een stadionverbod zouden moeten krijgen. Het woord kanker mocht nooit gebruikt geworden. Een ziekte die dagelijks mensen het leven ontneemt, mag je nooit iemand toe wensen. Heel Nederland stond te springen toen de ietwat domme Imam Theo van Gogh kanker in zijn tong toewenste.

Tegenwoordig is dit nog steeds een punt van discussie. Helaas, hoor ik de media nooit over de achterlijke en agressieopwekkende woordkeuze van dom en jong Nederland. Waarom word dit getolereerd? Waarom mogen tieners het woord kanker als bijvoeglijk naamwoord gebruiken? De kankergebruiker beseft niet wat het los maakt in de hoofden van mensen die kanker hebben gehad of mensen zijn verloren door de ziekte. Keer op keer wanneer er een tiener door de bus schreeuwt dat hij de Iphone4 een kankermooie telefoon vindt, schieten de beelden mij door het hoofd. Ik zie een vrouw van midden veertig opgevreten door de ziekte. Uitgeput en sterk vermagerd door het gevecht wat zij dagelijks voert tegen de ziekte. De vrouw die met een kaal hoofd en tranen in haar ogen de dagen aftelde voor dat de kanker meester was geworden van haar lichaam. Het woord zal niet alleen bij mij maar bij tal van mensen angstbeelden oproepen die ze proberen te verdringen maar met dank aan dom, iqloos en puberend Nederland niet te verdringen zijn.

Persoonlijk ergert het mij niet eens zo zeer dat het woord kanker zo misbruikt wordt. Ik misbruik woorden dagelijks. Ik vind bijvoorbeeld mensen die het woord kanker zomaar gebruiken mongolen. Daarbij wens ik ook mensen dagelijks tal van vreemde dingen toe. Zo wens ik kanker misbruikende mensen toe te verdwalen in dichte mist of chronische roos.

Ik herinner mij dat ik op de basisschool bij een klein blond meisje in de klas zat wat kanker had. Ik zou nooit vergeten dat zij met haar kale hoofdje de school binnen kwam en ons aan keek met een blik vol angst. Ik las de angst in haar ogen. Niet alleen de angst voor de ziekte maar ook de angst voor onze reactie. Dagelijks ging zij met angst naar school. Bang dat er één van de minder intelligente personen in mijn klas zou roepen:” Blijf van mijn spullen af, kankerlijer.” Dit meisje zit ook in treinen in bussen waar deze zichzelf stoer vindende klungels dagelijks elk woord kracht toebrengen door er kanker voor te zetten.

Ik hoop dat ik hier kanker gebruikend Nederland heb laten beseffen dat kanker niet iets is wat mooi is. Kanker mooi kan per definitie niet. Iets wat afschuwelijk is kan niet tegelijkertijd mooi zijn. Iets wat mensen de dood in drijft kan nooit en te nimmer tegelijkertijd staan voor een telefoon. Ik zou kanker niemand zelfs mijn ergste vijand niet gunnen dit omdat dat ik weet wat kanker betekend in het leven van de patiënt en van de omgeving van de patiënt. Ik hoop het niet maar mocht je ooit kanker meemaken hoe dan ook, dan pas zul je begrijpen waarom het misbruiken van het woord kanker niet stoer is. Het overleven van kanker of het verdriet overwinnen van iemand die in jouw omgeving gestorven is aan kanker dat maakt je stoer. Ik wil daarom ook oproepen het Brabantse woord ‘KEI’ weer in het leven te roepen. Vanaf nu wil ik dan ook nog alleen horen ‘de Iphone4 is een keimooie telefoon’.

Bij voorbaat dank!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten