Totaal aantal pageviews

zondag 30 januari 2011

UB40

Wie kent UB40 nou niet?




Tot mijn grote verbazing hoorde ik net dat er mensen op deze aarde rond lopen die nog geen kennis hebben gemaakt met UB40. Dit mogen wij zien als heiligschennis. Ik zie alle mensen tegenwoordig los gaan op achterlijk pompende housebeats. En dan beweren dat ze UB40 niet kennen. En zelfs na het luisteren durven ze nog te zeggen ‘nooit van gehoord’. Dit is een slecht teken. De maatschappij verloedert. Hoe kunnen jullie miljoenen luisteraars demoniseren. We kennen P. Diddy, Jagged Edge, 112 en welk zoetsappig R&B bandje of hard schreeuwende rapper kunnen we nog meer noemen. Ik heb dan ook serieus even een momentje van rust genomen om dit nieuws te kunnen verwerken. UB40 niet kennen. Er werd mij verteld dat er veel mensen die na 1990 geboren zijn, UB40 niet meer kennen. Iets wat ik onmogelijk acht blijkt waar. Ben ik nou zo oud of zijn jullie nou zo onwetend? Ik wil voor eens en voor altijd afrekenen met deze mensen. Vandaar dat ik jullie mensen geboren na 1990 even ga uitleggen wat UB40 is.

UB40 is een in 1978 opgerichte Reggae- en popgroep. De groep is het opgericht in het altijd mooie Birmingham. De naam UB40 hebben ze bedacht, na aanleiding van hun levens voor het maken van muziek. De leden van de band hadden namelijk een uitkering. In Engeland noemen we een werkeloosheidsuitkering ook wel een Unemployment Benefit u ziet de afkorting UB hier al in, en het ging om formuliertje 40. Nu denkt u ‘maar hoe zijn die jongens zonder geld aan de instrumenten gekomen?’ Een goede vraag. De zanger van de band, de wereldberoemde Ali Campbell kreeg in een cafĂ©, een plek waar veel uitkeringtrekkers de hele dag vertoeven, een ruzie omdat iemand zijn favoriete muziek de grond inboorde. Na deze vechtpartij, waarin onze Ali Campbell bijna zijn linkeroog verloor, kreeg hij een schadevergoeding van 4000 pond. En daar kochten ze dus instrumenten van. Voordat ze ook werkelijk muziek konden maken begonnen ze hun muziek al te promoten. Vanaf 1980 tot en met nu zijn er heel veel albums uitgekomen van onze Britse vrienden. Die een kleurrijke bende vormde aangezien ze niet allemaal van Britse origine zijn. Het is een smeltkroesje van verschillende nationaliteiten. De leden van de band zijn afkomstig uit verschillende landen over de hele wereld zoals; Schotland, Ierland, Jamaica en Jemen. Tijdens de roerige periode die de band meemaakt verdienen ze (terecht) ook enkele nummer 1 noteringen. Met bijvoorbeeld de hit ‘red red wine’ in het jaar 1989.

Helaas blijkt uit mijn constatering, dat na het verlaten van de leadzanger Ali Campbell, de band een beetje op de achtergrond is geraakt. Ze zijn stukken minder bekend. En in Engeland zijn ze met hun laatste cd niet hoger dan een nummer 81 gekomen in de Engelse parade. Ik wil alle lieve lezers vragen UB40 toch maar goed in de gaten houden want de kul die tegenwoordig jullie boxjes uit dreunt, kan niet op tegen de echte muziek die de heren van UB40 maakte. En zonder Ali Campbell nog steeds maken. Ik vind het een grote belediging voor de mannen van UB40 als zij over 10 jaar door niemand meer gekend worden. Ik hoop daarom ook dat jullie je kinderen zullen opvoeden met muziek van UB40 in plaats van met muziek van Akon, Justin Bieber, Justin Timberlake en Britney Spears. Ook Eminem liever niet. Ik wil alleen liever geen ruzie met sommige mensen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten